Update t/m 15-6-2014 - Reisverslag uit Dormans, Frankrijk van johan en ineke - WaarBenJij.nu Update t/m 15-6-2014 - Reisverslag uit Dormans, Frankrijk van johan en ineke - WaarBenJij.nu

Update t/m 15-6-2014

Blijf op de hoogte en volg johan en ineke

17 Juni 2014 | Frankrijk, Dormans

Waar waren we gebleven? Bij woensdag 11 juni toch? Heerlijk zoals al die dagen letterlijk met ons wegvaren...
Woensdagavond de 11e waren we net klaar met eten toen we werden aangesproken door een jonge meid. Ze vroeg ons of we er geen bezwaar tegen zouden hebben dat zij een klein tentje naast onze boot zou plaatsen. Zij blijkt een pelgrimstocht te maken naar Compastella en was op 31 mei vanuit Gent vertrokken. Een half jaar heeft ze hier voor uitgetrokken met een bagage van 17 kilo op haar rug en een budget van 7 euro per dag. We hebben dus 's avonds gezellig gezelschap en ze blijkt veel te kunnen vertellen, erg leuk! Zo gezellig dat zij de volgende ochtend aan het ontbijt aanschuift. Ze besluit een stukje mee te varen tot aan Reims, want daar komen haar ouders haar opzoeken. Omdat ook de Rhoon-kennissen graag met haar willen praten, gaat zij bij hen aan boord.
In Reims zetten we haar af en wij varen verder naar een jachthaven in Sillery.

Vrijdag de 13e gaan we na ons ontbijt op pad met de jerrycans om diesel bij te vullen bij de plaatselijke pomp. In Frankrijk zijn weinig pompstations direct aan het water. In deze haven nemen we afscheid van onze kennissen uit Rhoon; zij varen daarna door naar Duitsland.
Wij gaan op weg naar Conde Sur Marne, dit plaatsje ligt op de splitsing met de Marne, deze loopt door Parijs, we hebben nog een afstand van ongeveer 180 kilometer te gaan. Bijna einddoel in zicht, maar we moeten wat rustig aan doen, want anders missen we Martin en Vero. Ze willen ons opzoeken in Parijs.

Maar goed we waren gebleven bij vrijdag de 13e...en tja en ik hoef jullie niet te vertellen waar vrijdag de 13e voor staat.....voor ons blijkt dat wel een beetje uit te komen .... We varen achter een vrachtschip, gelukkig leeg, maar hij heeft er niet echt de gang erin.
We gaan de eerste drie sluisjes (jawel, jullie vroegen je vast af, waar blijven toch die resterende sluisjes hahah) omhoog en daarna een lange tunnel in van 2302 meter. We denken tegelijk met het vrachtschip mee naar binnen te kunnen, maar daar dachten de autoriteiten toch anders over en het sein wordt direct op rood gezet en we worden flink in het Frans uitgefoeterd, merde! We verstaan er helemaal niets van, maar alle seinen staan op rood en de intonatie valt niets te raden over, dus toch maar in z'n achteruit. We nemen contact op en we begrijoen dat we pas 20 minuten later er door mogen varen. We maken gebruik van de tijd om lekker even te lunchen. Na de tunnel acht sluisjes doorstaan en om half vijf was het tijd om te stoppen.

Zaterdag 14 juni:
Vandaag dan daadwerkelijk de Marne op, van Conde naar Dormans. Weinig beschikbare aanlegplaatsen dus we varen langer en verder dan de bedoeling. We hebben vandaag 38 kilometer gevaren, maar dan krijg je ook wat! We treffen een super leuke plek bij een groot picknickplaats, bij een camping waar we nog een balletje kunnen slaan op de midgetgolfbaan, waar we een duik kunnen nemen in het zwembad en niet geheel onbelangrijk na al die dagen zweten en hard ploeteren; douchen en alle muffe stinkende kleding in de wasnachine proppen. We besluiten dan ook direct om morgen een rustdag in te lassen. Het terras is dan ook al snel gevonden, heerlijk, een proost op het goede leven !

Zondag 15 juni: Vandaag onze rustdag en genieten van de omgeving. We liggen midden tussen drie dorpjes in het champagnegebied. Verse broodjes halen bij de bakker, nietsdoen, fietsen, ontspannen (want het leven van een kapitein en matroos valt soms niet mee), boot wassen en een mooi gesprek met een Australisch koppel die al twee seizoenen door Europa vaart.

• 17 Juni 2014 - 18:56

Ingrid Woutering:

Hoi Ien en Johan,
    Weer een leuk bericht van jullie, volgens ons genieten jullie vreselijk maarja daar heb je ook vakantie voor!
    Jullie zijn alweer een heel eind op pad.
    Leuk dat Martin en Vero naar jullie toekomen, wij doen het Johan niet aan hoor!
    Heel veel vaarplezier, dikke kus Ingrid en Ronald (voor Ien)

• 20 Juni 2014 - 16:54

Paul:

Hey johan hoe zijn de gehakballen daar

gr paul en bep